Stres, depresija in tesnobni občutki ne najedajo le našega duševnega zdravja, ampak tudi telesnega.

V današnjem svetu se tesnobi ali depresiji zelo težko izognemo, o čemer pričajo tudi rezultati mnogih statističnih raziskav. Če temu pridodamo še kratke zimske dni, pomanjkanje časa za uravnotežene in redne obroke ter telesno dejavnosti, pritiske na delovnem mestu, nerešene družinske ali skrhane partnerske odnose, osebne izgube, slabe navade, kot sta redno uživanje alkohola in kajenje, ni čudno, da se mnogo ljudi vsaj enkrat v življenju znajde v tesnobnem ali depresivnem opoložaju.

Z ustreznimi živili nad tesnobo

Malokdo se zaveda, da lahko tesnobo oz. tesnobna občutja otežijo tudi pomanjkljiva ali neustrezna živila. Po drugi strani pa so prav živila tista, ki lahko dolgoročno, poleg zdravil in terapije, uspešno blažijo depresivne in tesnobne motnje.

Možgani potrebujejo za nemoteno delovanje prava hranila. Z drugimi besedami povedano; možgani se bodo lahko pozitivno odzvali na različne stresne položaje in osebne težave le, če jim bomo “dovajali” ustrezna hranila.

Primer pomanjkanja aminokisline triptofan:

Triptofan je ena izmed življenjsko pomembnih aminokislin (osnovni gradnik beljakovin) in edina izhodiščna spojina za sintezo serotonina* iz katerega se nadalje tvori tudi melatonin. Prvi nam daje občutek zadovoljstva in sreče, drugi skrbi za kakovosten spanec.

Telo triptofana ni sposobno proizvajati samo, zato je zaželeno, da ga vnašamo s hrano, pri povečani potrebi tudi s prehranskimi dopolnili. Največ triptofana bomo našli v jajčnem beljaku, perutnini, ovseni kaši, spirulini (morski algi), sezamovih, bučnih in sončničnih semenih.

Živila, ki lahko olajšajo tesnobo in depresijo ter stresna obdobja, ki jih rado spremlja nespečnost:

  • Beljakovine: S pravšnjim dnevnim beljakovinskim vnosom bomo zaužili tri pomembne aminokisline, ki vplivajo na sintezo serotonina - hormona sreče: fenilalanin, triptofan in tirozin. Priporočamo vam, da beljakovine za najbolj optimalen izkoristek uživate skupaj z vitaminom C. Najboljši vir beljakovin, ki vsebujejo triptofan bodo: perutnina, pusto rdeče meso, sirotka, kefir, fižol, grah, leča, jajčni beljak, čičerika.

  • Ogljikovi hidrati: Tukaj je treba paziti, da vnašamo t.i. kompleksne ogljikove hidrate, saj se ti v telesu v glukozo spreminjajo enakomerno in vplivajo na na njeno stalno raven, kar preprečuje velika razpoloženjska nihanja, ogromno in nenadno lakoto ter povečano živčnost. Priporočamo vam vnos: polnozrnatega kruha in testenin, proseno kašo, ričet, ajdove žgance, polento z mlekom in podobno.

  • Vitamini: Vitamini skupine B, posebno B1 je tisti vitamin, ki skrbi, da možgani dobijo dovolj hrane iz ogljikovih hidratov. Zaužijemo ga lahko s polnozrnatim kruhom, koruznem zdrobu, ajdi, leči in grahu, v beluših, jajčnem rumenjaku, sončničnih semenih, pistacijah in lešnikih. Dobro je vedeti, da je vitamin B1 občutljiv na toploto, zato velja uživati surove, neobdelane oreške.

  • Minerali: železo, mangan, baker, cink, selen in magnezij so prav tako pomembni pri blažitvi napetosti. Na primer magnezij se priporoča proti stresu, saj širi žile, kar znižuje krvni tlak in vzdržuje enakomernejše bitje srca. Uživajte kakav, sončnična in bučna semena, otrobe in mandeljne.

  • Nenasičene esencialne maščobne kisline omega 3 so tudi izrednega pomena. Njihovo pomanjkanje se odraža v razdražljivosti. Z omega 3 maščobnimi kislinami bomo tudi izboljšali odzivnost glukoze na inzulin.

Ostala priporočljiva živila:

  • Kurkuma: V dotični študiji so dokazali, da kurkuma vpliva na lajšanje depresivnih motenj in tesnobnih stanj.

  • Kamilični čaj: Dobro znano zelišče, naravni antioksidant nas bo lažje zazibal v spanec.

  • Čaj rooibos: Je znan po svojih “pomirjujočih” učinkih na telo. Raziskovalci pa proučujejo vpliv tega čaja na hormon kortizol.

Dvig razpoloženja s prehranskimi dopolnili

1. Ste se znašli v manj prijetnem življenjskem obdobju, vas obdaja žalost, ste občutljivi na spremembe letnih časov, ste v pretirano občutljivem obdobju menopavze, ali pa težko prenašate pred-menstrualni sindrom.

2. Ste v obdobju povečanega stresa, ki ga le s težavo premagujete?

3. Vas prepogosto mučita nespečnost in nervoza?

4. Želite opustiti kajenje, toda brez cigaret vas preveva vas občutek praznine, napetosti, nervoze?

Vse to si lahko olajšamo s prehranskim dopolnilom 5-HTP.

Kaj je dobro vedeti o prehranskem dopolnilu 5-HTP?

5-Hidroksitriptofan (5-HTP), je naravna aminokislina in izhodiščna spojina za sintezo serotonina in melatonina. Zaradi serotonina smo bolj sproščeni in se bolje počutimo, prav tako tudi bolje spimo. Če je v možganih premalo serotonina, se naše razpoloženje dokaj hitro poslabša, če je pomanjkanje preveliko, lahko postanemo depresivni in agresivni.

5-HTP je pridobljen iz rastline Griffonia simplicifolia, torej gre za popolnoma naravno prehransko dopolnilo. V Veliki Britaniji, ZDA in Kanadi je na voljo kot prehransko dopolnilo za zdravljenje depresije, zmanjševanje apetita, debelosti in izboljšanje spanca.

5 HTP (5-Hydroxytryptophan) HealthRack tablete so proizvedene v Angliji iz rastline Griffonia in tako na naraven način pripomorejo k izboljšanju:

  1. Razpoloženja,

  2. Ravni energije,

  3. Dobrega spanca,

  4. Dobrega počutja,

  5. Koncentracije in spomina.

Opozorilo:Prehranskega dopolnila s triptofanom NE gre mešati z zdravili za zdravljenje depresije na recept oz. s t.i. selektivnimi zaviralci ponovnega privzema serotonina.

Dobro je vedeti

Diagnostično oceno lahko postavlja ustrezno usposobljen zdravnik, psihiater ali psiholog.

Če čutite močno tesnobo, odtujenost, žalost in nezmožnost povezovanja z najbližjimi ali trpite zaradi hude nespečnosti, vam toplo priporočamo obisk vašega zdravnika, ki vam bo ustrezno svetoval in vas napotil na prava vrata! Včasih pomaga tudi pogovor z bližnjimi osebami, ki jim zaupamo.

In še to, ne glede na to, kako črna se zdi situacija v kateri ste se znašli, vedite, da lahko spremenite svoje življenje in ga obrnete na bolje. Naj vam nikoli ne bo nerodno prositi ali poiskati ustrezno pomoč! Depresija ne izbira spola, starosti ali stanu.

*Serotonin je nevrotransmiter, prenašalec informacij med možganskimi celicami. Zagotavlja duševno uravnovešenost in dobro razpoloženje ter prijetno, mirno spanje.