Izbira prehrane ne vpliva le na telesno maso, ampak tudi na ostale vidike našega zdravja, zato lahko izbor živil močno vpliva na povečanje ali pa zmanjšanje delovanja možganov. H kateri od teh dveh možnosti se bolj nagibamo verjetno niti ni uganka. Le kdo bi se prostovoljno odločil počutiti neumnejšega? Pa izbiramo tako modro tudi prigrizke na delovnem mestu, ko je precej bolj priročno zagrabiti paket piškotov kot sveže sadje in lažje pojesti sendvič kot dan prej skuhati kosilo za v službo?


Zakaj imajo nekateri več energije kot drugi?

Zagotovo ima vsak od nas vsaj enega sodelavca ali sodelavko, ki ima štiriindvajset ur na dan lasersko oster um in nam včasih daje občutek, kot da ima nekakšno nadnaravno sposobnost biti celoten delavnik maksimalno 100 % prisoten oz. prisotna. Morda nam gre takšna oseba skrivoma celo na živce, vendar, če si priznamo, si takšni osebi bolj pogosto kot ne, želimo biti podobni.


Zakaj? Ker se ti ljudje, brez večjih težav lotevajo vsakodnevnih delovnih nalog in so pri tem izredno uspešni. Skorajda bi lahko verjeli, da imajo njihovi možgani večjo zmogljivost in to niti ne bi bilo tako daleč od resnice. Seveda ne gre za nadnaravne moči, ampak za preprosto izbiro goriva, ki ga dovajajo možganom, ti pa posledično delujejo bolj optimalno in lahko hitreje ter učinkoviteje opravljajo delovne naloge.


Katerim živilom se je torej takrat, ko nam produktivnost pade in si želimo dvigniti nivo energije, boljše izogniti in po katerih bi morali posegati bolj pogosto?


Živila, ki nam kradejo energijo!

Vam v pisarno zjutraj zadiši po sveže pekovskih izdelkih, ki se jim ni moč upreti? Kupljeni sladki pekovski izdelki kot so mafini, krofi in podobno vsebujejo sojino olje, veliko količino predelanega sladkorja in trans maščobe. Vse sestavine, ki poleg drugih neželenih stranskih učinkov dokazano zmanjšujejo in omejujejo tudi spomin. Zaradi enakega razloga, se je smiselno izogibati tudi sladkim pijačam kot so razni sokovi, alkohol in celo sveže iztisnjenemu sadju. Sladkor, ki ga vsebuje sadje oziroma kakršnakoli živila, ki vsebujejo veliko sladkorja pa naj bo ta naravni ali dodan, prav tako zameglijo um, vplivajo na upad kognitivnih funkcij, ovirajo delovanje zdravih črevesnih bakterij in vplivajo na kratkoročni ter dolgoročni spomin.


Seveda ni skrivnost, da se je poleg omenjenega, zdravo izogibati tudi zamrznjenim živilom kot so pite, pice in sladoled. Na naše umske sposobnosti pa vplivajo tudi nekatera živila, ki nam ne bi takoj prišla na misel, kot je na primer sušeno meso, pečena rebrca in celo beli riž, ki vpliva celo na naše duševno zdravje. Hrana kot je beli riž, ki ima visok glikemični indeks lahko v času menopavze poveča možnost za pojav depresije. Ženskam v menopavzi, ki se prehranjujejo s hrano, ki vsebuje več laktoze, vlaknin, sadja in zelenjave pa se je možnost za pojav depresije precej zmanjšala. Kadar belemu rižu na primer dodate še sojino omako pa vpliv na naše možgane še dodatno povečate. Ena žlica sojine omake vsebuje kar 40% priporočenega dnevnega vnosa soli. Sol lahko omeji dostop krvi v možgane in negativno vpliva na zbranost, organizacijske sposobnosti in spomin, hkrati pa lahko vpliva tudi na dehidracijo in ravnotežje elektrolitov ter posledično na zbranost.


Ste prebrali, da je priporočljivo jesti tuno vsaj dvakrat tedensko? Čeprav to drži, je zaradi visoke vsebnosti merkurija ne smemo jesti večkrat kot je priporočeno, saj vsebuje preveč merkurija, ki vpliva tudi na upad kognitivnih funkcij. Boljša izbira bi bil divji losos, inčuni ali postrv, ki merkurija ne vsebujejo, vsebujejo pa zdrave maščobne kisline kot je omega-3, ki povečajo koncentracijo.


Odlično, kaj pa moram potem dodati na jedilnik?

Poleg rib, ki vsebujejo zdrave maščobe je priporočeno uživati tudi sadje in zelenjavo. Špinača na primer, je zelo bogata s kalijem, ki spodbuja odzivnost možganov, paradižnik pa vsebuje antioksidant likopen, ki preprečuje prostim radikalom, da bi poškodovali možganske celice, posledično pa tudi spomin deluje boljše, reševanje problemov pa je lažje. Sadje kot so borovnice, vplivajo na živčni sistem in možganske funkcije tako, da nam pomagajo v boju proti izgubi spomina in hkrati izboljšujejo naše razpoloženje, suho sadje kot so goji jagode pa zvišujejo raven energije v telesu in preprečujejo izčrpanost.


V prehrano lahko zlahka umestite tudi oreščke in semena ter stročnice, ki blagodejno vplivajo na možgane. Dodajte jih tako, da jih posujete po jedeh oziroma jih uživajte samostojno kot prigrizek. Orehi, bučna semena, čičerika in črni fižol so le nekatera izmed živil, ki močno zvišujejo kognitivne funkcije in vplivajo na optimalno delovanje možganov.


Torej živila, ki lahko ob rednem uživanju izboljšajo spomin tako, da izboljšajo pretok krvi do možganov, priskrbijo znanilce nevrotransmiterjem v možganih, oblikujejo strukturne dele možganskih celic in ščitijo možganske celice pred staranjem ter poškodbami so poleg že omenjenih tudi avokado, jagodičevje, kokosovo olje, hladnovodne ribe, temna čokolada, jajca, fermentirana hrana, listnata zelenjava, olivno olje, morska zelenjava, kurkuma in nekateri oreščki. Pomembno je tudi, da čez dan uživamo zadostno količino tekočine. Še posebej je priporočeno piti vodo, kamiličen čaj in zmerno uživanje kofeina, izogibajte pa se alkoholu in sladkim pijačam.


Prehrana seveda igra pomembno vlogo pri delovanju možganov, vendar pa je pri tem pomembna tudi rekreacija. Pomembna je tako fizična kot umska vadba ter zadostna količina spanja. Če vam čas dopušča, se med odmorom za malico raje kot na tretjo ali četrto kavo v dnevu, po jedi raje odpravite na kratek sprehod, naredite par počepov in poskokov ali pa se samostojno oziroma skupinsko s sodelavci poigrajte z vajami za pomnjenje. Tako se boste na učinkovit način znebili popoldanske “možganske megle”, hkrati pa boste povečali produktivnost in si olajšali opravljanje delovnih nalog, ki se predvsem v popoldnevu in proti koncu delovnega dne lahko zdijo težje kot pa v resnici so oz. kot bi se nam zdele takrat, ko je naša energija na višku.


V kombinaciji z zdravo prehrano in redno fizično ter umsko vadbo pa si lahko za še večjo učinkovitost in hitrejše rezultate pomagate tudi s prehranskimi dopolnili. Tistim, ki si želijo izboljšati zmožnost koncentracije in spomina, se soočajo s težkimi intelektualnimi napori ali bi radi le ohranjali dobro možgansko aktivnost, bodo zagotovo v pomoč Ginko Biloba kapsule. Ginko Biloba namreč izboljšuje kognitivne funkcije, prekrvavitev in veča možnost pomnjenja.