Vsem, ki vas pogosto mučijo nemiren spanec, nervoza, stres in premetavanje po postelji pozno v noč, naj vam predstavimo delovanje melatonina. Gre za telesu lasten hormon, ki pa ga mnogim primanjkuje.

Kaj je melatonin?

Melatonin je človeku lasten hormon, ki nastaja v kot grah veliki žlezi češerki v možganih. Sproščanje melatonina spodbuja tema, medtem ko ga svetloba zavira. Melatonin je pomemben pri uravnavanju cirkadianih ritmov številnih bioloških funkcij. Z drugimi besedami povedano: uravnava t.i. bioritem posameznika (spanje in budnost). Naša “interna ura” je izjemnega pomena, ko govorimo o določitvi časa zbujanja in spanja. Poleg tega ima močne antioksidativne sposobnosti, posebej pri zaščiti jedrne in mitohondrijske DNK, ponoči pa melatonin znižuje koncentracije leptina, hormona, ki uravnava prehranjevanje (lakoto).

Živila lahko nekaj melatonina vsebujejo v sledeh, vendar ni pri nobeni hrani dokazano, da bi dvigovala njegovo plazemsko koncentracijo.

Žleza v možganih sprosti največ melatonina okrog 9. ure zvečer. Njegova raven se povečuje in zato postajamo čedalje bolj zaspani. Če v telesu vse deluje kot bi moralo, je raven melatonina nadaljnih 12 ur na vrhuncu in enakomerna. Raven melatonina začne upadati okrog 9. ure zjutraj in  skozi dan ostaja skoraj nezaznavna. Ure sproščanja in upada nihajo glede na letni čas.

Zakaj nam manjka raven melatonina v telesu?

Kot rečeno, raven melatonina v našem telesu samodejno raste in pada. Problem nastopi z vnosom kofeina, alkohola, uživanjem tobačnih izdelkov, dioptrijo, izmenskim delom, dolgimi urami potovanj, stresom in nočnim bdenjem pred TV zasloni, računalniki, telefoni in tako naprej. Z vsem tem lahko porušimo naraven cikel melatonina in povzročimo nekakovosten in nemiren spanec, celo nespečnost, ter na dolgi rok škodimo svojemu zdravju.

Prednosti jemanja melatonina

1. Naravna pomoč pri rednem in kakovostnem spancu

Jemanje melatonina lahko znatno izboljša ritem spanca, saj na povsem naraven način uravnovesi "notranjo telesno uro”. Njegova prednost je predvsem v tem, da ne povzroča zasvojenosti, kot se to lahko zgodi v primeru vnosa zdravil na recept (iz skupine benzodiazepinov).

2. Pomoč proti negativnim menopavzalnim sindromom

Če sodite med tiste, ki v času menopavze trpijo za nespečnostjo in nenadnimi spremembami v razpoloženju, vam melatonin toplo priporočamo. Melatoninsko prehransko dopolnilo je pri ženskah med 42. in 62. letom starosti pokazalo znatno izboljšanje spanca in razpoloženja. Več o študiji si lahko preberete tukaj >>

3. Pomoč pri krepitvi imunskega sistema

Rezultati več raziskav razkrivajo, da lahko melatonin znatno okrepi imunski sistem (odpornost). Njegovo delovanje je antioksidativno in proti-vnetno.

4. Odlična pomoč pri “jat lagu”

S potovanji skozi več različnih časovnih pasov lahko kaj kmalu porušimo spalni ritem. Najprej zato, ker smo ponavadi na takih potovanjih dolgo budni, in drugič, ker se težko prilagodimo na novi čas. Odličen primer: ko bi moral biti večer, je na naši destinaciji jutro. Melatonin lahko priskoči na pomoč, priporoča pa se ga vzeti na večer, ko smo že na novi destinaciji.

5. Naravna pomoč pri izpostavljenosti stresu

Raven melatonina lahko močno zaniha, ko smo pod stresom. Pod vplivom stresa se tako raven melatonina ponoči zmanjša in čez dan poveča (ravno obratno kot bi moralo potekati). Temu botruje t.i. stresni hormon - kortizol. Z vnosom melatonina imamo lahko njegovo raven v vajetih.

Priporočene dnevne količine melatonina

Dobro je vedeti, da zastopane dnevne količine melatonina uradno ne poznamo. Vsak posameznik ima svoje potrebe, kot tudi težave. Prav tako so telesa različno dovzetna na melatonin, saj posameznikom do izboljšanja pomagajo že zelo majhne količine.

Dobro pravilo, ki ga velja upoštevati je, da začnite z majhnimi količinami in jih po potrebi stopnjujte. Nekako velja, da začnemo z manj kot gramom na dan in količino po želji zvišujemo, toda nikoli ne prekoračimo proizvajalčevih navodil za jemanje.

Nevarne posledice pomanjkanja spanja

Dolgotrajne posledice pomanjkanja spanja so lahko izjemno nevarne, čeprav se na prvi mah zdi, da to ni tako. To ne vpliva zgolj na fizično utrujenost, ampak tudi na poslabšanje mentalnih funkcij. Poleg tega stroka že lep čas opozarja na neposredno povezavo med pomanjkanjem spanja in debelostjo ter oslabljeno odpornostjo.  

Telo potrebuje za optimalno delovanje spanje enako, kot potrebuje kisik, vodo in hranila. Med spanjem se telo regenerira, pravzaprav “zdravi”. Možgani se spočijejo in shranijo nove informacije in spomine. Nenaspano telo in nespočiti možgani ne bodo delovali optimalno, kar lahko privede do številnih neželenih zdravstvenih težav.

1. V 16 različnih študijah so dokazali, da dolgoročno pomanjkanje spanja (manj kot 6-8 ur) poveča tveganje za prezgodnjo smrtjo za kar 12 %!

2. Dolgoročno pomanjkanje spanja (manj kot 6-8 ur dnevno) lahko močno poseže v posameznikovo zdravje in pripelje do hujših zdravstvenih posledic.

3. Ob nezadostnem spanju lahko možgane izčrpamo, kar pomeni močno oviro pri koncentraciji in pomnenju ali učenju novih informacij.  

4. Poleg prekomernega vnosa hrane in pomanjkanja telesne dejavnosti, je pomanjkanje spanja v samem vrhu dejavnikov, ki vplivajo na kopičenje prekomernih telesnih kilogramov.

5. Spanje vpliva na procese v telesu, ki so odgovorni za optimalno delovanje srca in ožilja, kar vključuje raven sladkorja v krvi in krvni tlak. Ljudje s kroničnim pomanjkanjem spanja so zaradi teh dejavnikov veliko bolj ranljivi, ko gre za razvoj bolezni srčno-žilnega sistema.

6. Ne samo pomanjkanje spanja, tudi pogosto zbujanje ponoči vpliva na neustrezno raven hormonov v telesu. Vse to lahko na dolgi rok vodi v neustrezen razvoj mišičevja, celične regeneracije in še več.

Zdravje2 priporoča

Kapsule Melatonin in baldrijan iz francoskega Vitarmonyla so proizvedene po najvišjih standardih prehranskih dopolnil v Evropi.

Njihova prednost pred zdravili na recept (iz skupine benzodiazepinov) je ta, da ne povzročajo odvisnosti. Lahko se jih jemlje redno (pri stalnih težavah s spanjem in nemirnostjo) ali pa po potrebi (daljše potovanje, jet lag, momentarna nespečnost in stres).

S pomočjo prehranskega dopolnila Melatonin in baldrijan boste lahko lažje in bolj trdno spali, saj se bo v telesu sprostila večja količina melatonina, kot ga sicer proizvede vaše telo.

1 kapsula vsebuje 250 mg baldrijanovega izvlečka (iz 1250 mg rastline) in 1 mg melatonina.

Paket Melatonin in baldrijan