Danes košček čokolade, jutri dva koščka, čez nekaj dni pa kar cela tablica. Čez kakšen mesec morda tudi tablica ne bo več dovolj.

Če ste že poizkusili sladkor popolnoma odrezati iz vaše prehrane, ste se verjetno srečali z negativnimi simptomi, ki so sledili skorajda takoj po odvzetju sladkorja iz diete. Seveda so takšni simptomi le začasni in jih boste z nekaj dietnimi prilagoditvami ter nadgradnjo znanja o tem zagotovo premagali. Tako boste lažje vztrajali in nadaljevali pot k bolj zdravemu življenju.

Pred leti je bil sladkor le majhen del sestave živil, ta pa so vsebovala predvsem sladkor iz naravnih virov kot sta sadje in škrob. Zadnja leta pa se je vsebnost sladkorja v živilih močno povečala. Z dodanim sladkorjem naj bi sedaj dobili kar 14% celotne energije. Najdemo ga skorajda čisto povsod, tako v ultra procesirani hrani kot v zdravih izdelkih kot so granola, jogurt, kosmiči in celo v pasteriziranem paradižniku.  

Prehrana, ki vsebuje veliko sladkorja vpliva na center za nagrajevanje in receptorje v možganih, ki sprožijo dopamin, posledično pa zato kadar pojemo nekaj sladkega, čutimo občutek ugodja. Na telo sladkor učinkuje podobno kot opiati, saj moramo v telo vnesti vsakič več sladkorja za enak občutek ugodja, posledično pa je tudi odvajanje simptomsko primerljivo z odvajanjem od opiatskih drog.

Negativni odtegnitveni simptomi odvajanja od sladkorja

Glukoza, poznana tudi pod imenom sladkor, je primarni vir goriva za naše telo. Kadar je vnos sladkorja v telo nenadoma zmanjšan, krvni sladkor pade in zaradi prilagoditve telesa na nove vire energije se pojavijo negativni simptomi. Kako hudi so ti simptomi je odvisno od tega koliko sladkorja je do sedaj posameznikova dieta vsebovala.

Najpogostejši simptomi so glavobol, napihnjenost, slabost, bolečine v mišicah, diareja, utrujenost, lahkota, tesnoba, depresija, tresavica in seveda hrepenenje po hrani, ki vsebuje sladkor.

Navadno se od trenutka, ko prekinemo z vnosom sladkorja pa do izboljšanja počutja, zvrstijo 4 odtegnitvene stopnje. Najprej smo močno motivirani, nato si močno želimo hrane, ki vsebuje sladkor, sledi vrhunec slabega počutja in negativni simptomi se vrstijo eden za drugim, kmalu pa se nato začnemo počutiti bolje kot smo se predno smo z odvajanjem od sladkorja začeli.

Končni cilj je nedvomno vreden poti in premagovanje negativnih simptomov bo na koncu vodilo v bolj zdravo, srečnejše in produktivno življenje. Zato poskrbite, da boste ostali motivirani, načrtujte vse vaše obroke, vključno s prigrizki in predhodno počistite shrambo in hladilnik, da ne boste tako zlahka padli v skušnjavo.

Kako se upreti močni želji po sladkorju

Vlaknine

Vlaknine se v telesu ne prebavljajo in zato dajejo občutek polnosti ter preprečujejo lakoto, hkrati pa tudi željo po sladkorju. Pomagajo tudi pri uravnavanju vrednosti krvnega sladkorja in preprečujejo padec sladkorja v krvi ter tako posledično omilijo negativne simptome odvajanja od sladkorja. Živila bogata z vlakninami so zelenjava, oreščki, semena in stročnice.

Proteini (beljakovine)

Proteini imajo na telo podoben učinek kot vlaknine. Tudi proteini zmanjšujejo lakoto in uravnavajo krvni sladkor. Zdravi viri proteinov so leča, divje ribe, črni fižol, s travo hranjena govedina, organski piščanec in jajca.

Voda

Hidracija telesa je zelo pomembna. Žejo zelo pogosto zamenjamo z lakoto, zato namesto, da posežete po nezdravih prigrizkih in sladkarijah najprej popijte kozarec vode in počakajte pol ure, da se prepričate ali ste res bili lačni ali pa ste bili morda le žejni.

Zdrave maščobe

Maščobe, tako kot proteini in vlaknine preprečujejo lakoto in hkrati omilijo željo po sladkorju. Takšen učinek imajo maščobe zato, ker se v telesu prebavljajo zelo počasi. Vendar, to seveda ne pomeni, da se lahko prenajeste mastnih burgerjev in pomfrija, ampak imamo v mislih zdrave maščobe, ki jih najdete v avokadu, oreščkih, semenih in kokosovem olju.

Sladka živila

Čeprev ste se odpovedali sladkorju, se vam ni treba odpovedati vsem sladkim živilom za vedno. Obstaja ogromno različnih živil, ki bodo zadovoljila vašo željo po sladkem in ne vsebujejo dodanega sladkorja. Sadje je na primer zaradi vsebnosti mineralov, vitaminov in vlaknin veliko boljša izbira kot sladkarije. Sladkor lahko nadomestite tudi z medom, stevio, kokosovim sladkorjem, javorjevim sirupom in datelji.

Probiotiki

Hrana bogata s probiotiki pomaga povečati število dobrih bakterij v vašem črevesju. Ne le, da ima to dolgoročne dobre učinke na prebavni in imunski sistem, hkrati tudi zmanjšuje občutek lakote in uravnava krvni sladkor. Primer probiotičnih živil so kombucha, kefir, tempeh, miso, kimchi in natto. Lahko pa posežete tudi po probiotičnih prehranskih dopolnilih. Poznate delovanje probiotičnih žvečjivih tablet z vitaminom C? Preverite TUKAJ >> 

Prehranska nadomestila

Zelena kava in gurmar zmanjšuje občutek lakote, upočasni izločanje sladkorja v krvi, pospeši metabolizem in nudi pomoč pri hujšanju. Še posebej tistim, ki so navajeni dnevno piti sladke pijače in jesti sladkarije, bo poleg zgoraj naštetih živil, to prehransko dopolnilo pomagalo prebroditi negativne simptome odvajanja od sladkorja. 

Najpomembnejši učinki* rednega uživanja gurmarja:

Zaviranje zaznave sladkega okusa

- Pomoč pri uravnavanju sladkorja v krvi

- Spodbuda pri delovanju trebušne slinavke, ki proizvaja inzulin

- Zmanjševanje želje po sladkem

- Vzdrževanje uravnanega apetita

- Pomoč pri vzdrževanju oz. izgubi telesne teže

*Dovoljene trditve s strani Evropske agencije za varnost hrane (EFSA).