Vsem, ki vas pogosto mučijo nemiren spanec, nervoza in premetavanje po postelji pozno v noč, naj vam predstavimo delovanje melatonina. Gre za telesu lasten hormon, ki ga mnogim primanjkuje.

Kaj je melatonin?

Melatonin je človeku lasten hormon, ki nastaja v kot grah veliki žlezi češerki v možganih. Sproščanje melatonina spodbuja tema, medtem ko ga svetloba zavira. Melatonin je pomemben pri uravnavanju cirkadianih ritmov številnih bioloških funkcij. Z drugimi besedami povedano: uravnava t.i. bio ritem posameznika (spanje in budnost). Naša “interna ura” je izjemnega pomena, ko govorimo o določitvi časa zbujanja in spanja. Poleg tega ima močne antioksidativne sposobnosti, posebej pri zaščiti jedrne in mitohondrijske DNK, ponoči pa melatonin znižuje koncentracije leptina, hormona, ki uravnava prehranjevanje (lakoto).

Živila lahko vsebujejo nakaj melatonina v sledovih, vendar ni pri nobeni hrani dokazano, da bi dvigovala plazemsko koncentracijo melatonina.

Žleza v možganih sprosti največ melatonina okrog 9. ure zvečer. Njegova raven se veča in zato postanemo zaspani. Če v telesu vse deluje  kot bi moralo, je raven melatonina nadaljnih 12 ur na vrhuncu in enakomerna. Raven melatonina začne upadati okrog 9. ure zjutraj in  skozi dan ostaja skoraj nezaznavna. Ure sproščanja in upada nihajo glede na letni čas.

Kdaj se poruši raven melatonina v telesu?

Kot rečeno, raven melatonina v našem telesu samodejno raste in upada. Problem nastopi z vnosom kofeina, alkohola, uživanjem tobačnih izdelkov, dioptrijo, izmenskim delom, dolgimi urami potovanj, stresom in nočnim bdenjem pred TV zasloni, računalniki, telefoni in tako naprej. Z vsem tem lahko porušimo naraven cikel melatonina in povzročimo nekakovosten in nemiren spanec, celo nespečnost, ter na dolgi rok škodimo svojemu zdravju.

Prednosti jemanja melatonina

1. Naravna pomoč pri kakovostnem in rednem spancu

Jemanje melatonina lahko znatno izboljša ritem spanca, saj na povsem naraven način uravnovesi telesno “interno uro”. Njegova prednost je predvsem v tem, da ne povzroča zasvojenosti, kot se to lahko zgodi v primeru vnosa zdravil na recept (iz skupine benzodiazepinov).

2. Pomoč proti negativnim menopavzalnim sindromom

Če sodite med tiste, ki v času menopavze trpijo za nespečnostjo in nenadnimi spremembami v razpoloženju, vam toplo priporočamo melatonin. Melatoninsko prehransko dopolnilo je pri ženskah med 42. in 62. letom starosti pokazalo znatno izboljšanje spanca in razpoloženja. Več o študiji si lahko preberete tukaj >>

3. Pomoč pri okrepitvi imunskega sistema

Rezultati več raziskav razkrivajo, da lahko melatonin znatno okrepi imunski sistem (odpornost). Njegovo delovanje je antioksidativno in proti-vnetno.

4. Odlična pomoč pri “jat lagu”

S potovanji skozi več različnih časovnih pasov lahko spalni ritem kaj kmalu porušimo. Najprej zato, ker smo ponavadi na takih potovanjih dolgo budni, in drugič, ker se težko prilagodimo na novi čas. Odličen primer: ko bi moral biti večer, je na naši destinaciji jutro. Melatonin lahko priskoči na pomoč, priporoča pa se ga vzeti na večer, ko smo že na novi destinaciji.

5. Naravna pomoč pri izpostavljenosti stresu

Raven melatonina lahko, ko smo pod stresom, močno zaniha. Raven melatonina se pod vplivom stresa ponoči zmanjša in čez dan poveča (ravno obratno kot bi moralo potekati). Temu botruje t.i. stresni hormon - kortizol. Z vnosom melatonina imamo lahko njegovo raven v vajetih. 

Priporočene dnevne količine melatonina

Dobro je vedeti, da ne poznamo uradno zastopane dnevna količine melatonina. Vsak posameznik ima svoje potrebe, kot tudi težave. Prav tako so telesa različno dovzetna na melatonin, saj posameznikom pomagajo že zelo majhne količine.

Dobro pravilo, ki ga velja upoštevati je, da začnite z majhnimi količinami in jih po potrebi stopnjujte. Nekako velja, da začnemo z manj kot gramom na dan in količino po želji zvišujemo, toda nikoli ne prekoračimo proizvajalčevih navodil za jemanje.

Zdravje2 priporoča

Melatonin in baldrijan kapsule iz francoskega Vitarmonyla so proizvedene po najvišjih standardih prehranskih dopolnil v Evropi.

Njihova prednost pred zdravili na recept (iz skupine benzodiazepinov) je ta, da ne povzročajo odvisnosti. Lahko se jih jemlje redno (pri stalnih težavah s spanjem in nemirnostjo) ali pa po potrebi (daljše potovanje, jet lag, trenutna nespečnost in stres).

S pomočjo prehranskega dopolnila Melatonin in baldrijan boste lahko lažje in bolj trdno spali, saj se bo v telesu sprostila večja količina melatonina, kot ga sicer proizvede vaše telo.

1 kapsula vsebuje 250 mg baldrijanovega izvlečka (iz 1250 mg rastline) in 1 mg melatonina.