Sestavljeni ogljikovi hidrati so ključnega pomena za vzdrževanje energije preko dneva, hkrati pa lahko padce energije povzroči ravno preveč sladkorja. Preberite si, kaj vključiti v svojo prehrano za vzdrževanje enakomerne količine energije od jutra do večera.

Stres na delovnem mestu ter odgovornosti vsakdanjega življenja so lahko vzrok za pomanjkanje časa in motnje v spancu. Kljub preobremenjenosti pa pri času ne gre varčevati na račun zdrave prehrane. Telo potrebuje hrano, da bi lahko delovalo s polno paro, sploh kadar se mora braniti pred vsakdanjim stresom in utrujenostjo.

Kako telo pretvarja hrano v energijo

Naše telo energijo pridobi iz hrane in pijače, ki ju vsak dan zaužijemo. Tri glavne skupine hranilnih snovi so ogljikovi hidrati, beljakovine in maščobe, pri čemer so ogljikovi hidrati najpomembnejši. Kadar so naše zaloge ogljikovih hidratov izčrpane, se telo zateče k beljakovinam in maščobam. Hranilne snovi se po zaužitju razgradijo na manjše enote, telo pa jih posrka v svoj sistem in jih pretvori v energijo. Ta proces imenujemo metabolizem.

Ogljikovi hidrati obstajajo v dveh oblikah, in sicer govorimo o enostavnih in sestavljenih ogljikovih hidratih. Obe vrsti ogljikovih hidratov telo pretvori v sladkor oz. glukozo. V krvi se sladkor razgradi, krvne celice pa njegove sestavine pretvarjajo v energijo.

Najboljša hrana za vzdrževanje energije

Za dolgotrajno količino energije so najboljši sestavljeni ogljikovi hidrati, kot so žitarice z veliko vlakninami, polnozrnati kruh in testenine, suhe stročnice in škrobnata zelenjava, saj jih telo prebavi počasi in postopoma. Obenem sestavljeni ogljikovi hidrati stabilizirajo raven sladkorja v krvi, zaradi česar trebušna slinavka proizvaja manj inzulina. Posledično ima telo dalj časa občutek sitosti.

Ravno tako so za zdravo prehrano z veliko energije pomembne beljakovine (najdemo jih predvsem v perutnini, svinjini, ribah ter stročnicah) in zmerna količina zdravih nenasičenih maščob (v avokadu, semenih, oreščkih in nekaterih oljih).

Za vzdrževanje energije telo potrebuje zadostno količino tekočine. Voda je namreč nepogrešljiva pri prebavi, absorpciji in prenašanju hranilnih snovi po telesu. Pomanjkanje energije lahko občutimo tudi zaradi dehidracije. Povprečen posameznik potrebuje od šest do osem kozarcev vode na dan.

Kateri hrani se je priporočljivo izogniti

Omejiti je potrebno vnos enostavnih ogljikovih hidratov. Mednje spadajo sladkarije, piškoti in sladkane pijače. Telo jih namreč razgradi in absorbira zelo hitro. Prvih 30 ali 60 minut povzročijo poskok energije, ki pa se hitro umiri in zaključi s padcem. Priporočljivo se je izogniti tudi kofeinu in alkoholu. Slednji lahko povzroči občutke depresije in zmanjša količino energije, medtem ko kofein prispeva k približno dvournemu dvigu energije, ki pa se kaj kmalu izčrpa.

Načrtovanje obrokov za vzdrževanje energije

Dietetiki priporočajo tri obroke in tri prigrizke dnevno, da telo ne ostane brez hrane dalj kot tri ali štiri ure. Prevelika lakota je nevarna za prekomerno prehranjevanje. V prehrano skušajte vključiti raznoliko hrano, ki vsebuje vse skupine hranilnih snovi, pri čemer ne pozabite, da se hrana bogata z vlakninami, beljakovinami in maščobami prebavlja dalj časa. Tudi kadar ste obremenjeni, si za zdravo prehrano vzemite dovolj časa. Telo vam bo hvaležno.

 

Povezani izdelki: Utrujenost